prajitura greceasca cu portocale si iaurt



       Aveam de mult timp in plan sa fac o prajitura ca in Grecia si iata ca am si reusit intr-un final iar acum imi pare rau ca nu am incercat-o mai demult si de mai multe ori. Cand am fost in vacanta in Grecia, care apropos, e minunata si musai de vazut in viata asta daca inca nu ati fost, bineinteles ca am luat la rand mancarurile si dulciurile lor. Gurmanda cum ma stiti nu puteam sa cunosc o cultura noua si locuri noi fara sa le incerc si toate mancarurile, nu puteam sa plec de-acolo cu gandul ca a ramas ceva neincercat desi sunt sigura ca au ramas multe negustate si neexperimentate care ma asteapta cuminti pana la urmatoarea vacanta. 
       Am gustat aceasta prajitura pe insula Itacha si o alta varianta a ei intr-un satuc de munte din insula Lefkada. Prima oara cand am vazut reteta a fost intr-o carte de bucate dintr-un magazin cu specific grecesc, creat special pentru turisti. Stiti magazinele acelea pline cu bunatati, frumos colorate si pe dinauntru si pe dinafara, magazine in care nu mai stii unde sa te uiti, pe care raft, ce sa cumperi, unde proprietarii te intampina zambitori si iti dau sa gusti bomoboane, ciocolata, prajituri insiropate, nugat, magazine din care este imposibil sa iesi cu mana goala. M-am uitat peste reteta in magazin si de cum am citit-o mi-am spus ca e musai sa o incerc. Imi si imaginam gustul, dulce siropos, acrisor in acelasi timp, parfumat cu portocala, lipicios de suflet si de cerul gurii, stiti voi, comfort food cu alte cuvinte. Am modificat putin reteta, in sensul ca eu nu am folosit ulei de porumb ci ulei normal de floarea soarelui, am pus mult mai putin praf de copt, nu am folosit scortisoara care era prezenta in reteta lor ci am inlocuit-o cu cardamon parfumat si am folosit si mai putin zahar pentru ca mi se parea prea mult in reteta originala si nu m-am inselat. 
         Asa ca, va recomand din suflet aceasta prajitura care va va duce cu gandul la baclava doar ca e mult mai buna, este si dulce si acrisoara si untoasa si parfumata si lipicoasa si cardamonul iti trezeste curiozitatea, te face sa te intrebi de unde vine gustul, cum pot cateva ingrediente simple sa intalneasca ca sa se combine intr-un gust unic care de fapt e 3 gusturi la un loc :)))))) E gata, sigur n-ati inteles nimic, asa e si prajitura, nu intelegi ce mananci dar o sa-ti placa la nebunie :)))
       Sa nu va speriati cand va apucati de ea pentru ca poate o sa vi se para ca nu are cum sa iasa ceva bun dar credeti-ma, va iesi. Ok, sa trecem la treaba. Iata de ce ingrediente aveti nevoie: 

- 200 gr iaurt. Eu am pus iaurt normal nu grecesc tocmai ca sa se simta gustul putin acrisor. 
- 300 ml ulei ( aici puteti pune ulei de porumb ca in reteta originala )
- 300 ml suc de portocale ( proaspat nu cumparat )
- 1 cana de zahar
- coaja de la o portocala
- 1 pliculet praf de copt ( 10 gr )
- 1 lingurita extract de vanilie
- 400 gr foi de placinta

Pentru sirop:

- 400 ml apa
- 1 cana de zahar sau cu cana gradata cu care ati masurat apa masurati si zaharul. Adica zahar tot pana la 400 ml
- coaja de la o portocala
- 1 varf de lingurita cardamon pulbere, sau mai mult deca va place mai aromat

1. Incepem sa facem siropul. Se fierbe apa cu zaharul si cu coaja de portocala la foc mic pana cand acesta incepe sa se ingroase putin. Apoi se adauga cardamonul. Il dam deoparte sa se raceasca.

2. Foile de placinta trebuie scoase din ambalaj, imprastiate pe masa si lasate sa se usuce in jur de 30 minute. Sau varianta mai scurta, incalziti cuptorul la 100 grade si intr-o tava pe care ati pus hartie de copt, asezati cate 3 maxim 4 foi si le dati la cuptor pana se usuca. intre 5 si 10 minute, depinde de cuptor. Apoi le scoateti si le pastrati pana le vine randul sa intre in prajitura :). Repetati pana terminati de uscat toate foile.

3. Se amesteca zaharul cu uleiul si se mixeaza pana cand se omogenizeaza bine si devine putin albicios.

4. Se adauga apoi restul ingredientelor, iaurtul, sucul de portocala, coaja de portocala, extractul de vanilie, praful de copt si se mixeaza usor pana cand totul s-a omogenizat. O sa arate ca o ciorba de burta, nu va speriati :))))

5. Acum vine partea interesanta. Foile de placinta se iau si se rup cu mana, se faramiteaza si se adauga in compozitia lichida pe care tocmai ati preparat-o. Se amesteca bine cu mixerul la viteza mica ca sa distribuim foile zdrobite in toata compozitia.

6. Se unge cu unt o tava de 30x20 cm apoi se toarna compozitia in tava si se da la cuptor la 180 grade pentru circa 45 minute. Asa arata cand e gata.

7. Cat prajitura este inca calda, incepeti si puneti peste ea siropul. Cu o lingura, cu calm, puneti sirop peste toata suprafata prajiturii, bucata cu bucata, si intre timp va imaginati ce gust bestial o sa aiba, mai ales ca mirosul o sa va loveasca ca trenul :))
Lasati sa se imbibe primul strat de sirop apoi mai puneti unul si tot asa pana termianti siropul. Important e sa nu balteasca peste prajitura. Il lasati sa se imbibe apoi puneti iarasi.

Marginile prajiturii sunt ... de nedescris, crocante dar si insiropate, ea per total este surprinzatoare, te astepti sa simti ceva cand o gusti dar o sa simti altceva, un gust neasteptat, un dulce placut, un '' luati-o de-aici ca nu ma pot opri''.
Gata, nu mai scriu. Ma duc sa beau 1 litru de apa ca sa-mi treaca pofta :))


Pofta buna!



Comentarii

Postări populare