Sarmale cu soia ( de post )



Zic cu mana pe inima: fara sarmale, viata e pustiu! :))) 
Am cateva slabiciuni cand vine vorba de mancare, adica daca vin la tine acasa si ma intrebi daca vreau sarmale, nu o sa zic niciodata nu. Asta e clar. Sau daca ai ciorba de burta, sau daca imi oferi bors de perisoare...bine, recunosc, in general daca imi oferi mancare :))) Ar trebui cand merg la cineva acasa sa am atarnata de gat o pancarta pe care sa scrie " do not feed Gianina " :))) 
Lasand gluma la o parte, imi place sa manac pe la casele altora, pentru ca atunci cand cineva iti ofera mancare, mai ales gatita de manutele lui personale, inseamna ca iti ofera o parte din suflet, iti ofera prietenia, iti ofera incredere, iti ofera bucurie, iti ofera mult mai mult decat un blid cu preparate. Si la fel de mult imi place sa gatesc pentru prieteni si sa ofer la randul meu mancare. 

Dar sa revenim la sarmalele noastre. M-a lovit saptamana trecut o pofta crunta de sarmale si cum suntem in post m-am adaptat si am executat niste sarmale cu soia de i-am dat gata pe toti. 

1. Mai intai pregatesti varza. Daca ai varza murata, o desfaci in frunze, le speli si daca sunt prea acre sau prea sarate le lasi putin in apa. Daca ai varza dulce, prepari un amestec de apa cu sare, boabe de piper si otet, pui la fiert si cand fierbe apa pui varza cu cotorul in jos, dupa ce ai crestat putin varza in jurul cotorului. O lasi cateva secunde bune si o intorci invers. Important e sa o oparesti pana se desfac frunzele si devin moi ca sa se poata impleti sarmalele. Eu am avut varza murata. 

2. Pe doamna soia, granule de soia, o pregatim conform instructiunilor, adica se fierbe vreo 10 - 15 minute in apa cu sare, se se umfle, sa capete volum, dupa care se scurge de apa. 

3. Luam vreo 4 cepe mari si frumoase, le curatam de coaja, le spalam si le tocam cubulete, nu foarte marunte ca sa avem ce sa simtim in compozitie. Apoi le punem la calit in ulei incins. Presaram peste ele un praf de sare si le lasam la foc domol sa se inmoaie. 

4. Intre timp curatam 4 morcovi, ii spalam si ii dam pe razatoarea mare si cand ceapa este moale si miroase criminal de bine in bucatarie, punem si morcovul ras peste ceapa, totul la calit. 

5. Cotorul de varza nu se arunca, fie el murat sau dulce ci se toaca marunt marunt si se adauga si el la calit impreuna cu celelalte legume. Daca vreti puteti pune chiar si un sfert de varza dulce taiata maruntel, o sa dea un fust nemaipomenit sarmalelor. Imi aduc aminte ca bunica mea, moldoveanca, mereu punea varza dulce la calit impreuna cu ceapa si ieseau niste sarmale minunate. Dar o sa va spun eu si o reteta de-a ei, cu crupe ( pasat ), numai sa gasesc sa cumpar si sa le fac. 

6. Adaugam orezul, cam 200 gr, nespalat,

7. adaugam o lingura buna de pasta de tomate si o cana de suc de rosii si mestecam bine bine totul. 

8. Se ia compozitia de pe foc, se adauga soia fiarta, marar tocat marunt, cimbru sau alte condimente pentru sarmale daca vreti, se potriveste de sare si piper si gata e de umplut sarmalele. Cand se raceste bineinteles ca sa nu va ardeti la manute. 

9. Dupa ce impletiti sarmalele, pe fundul oalei asezati varza tocata marunt, ce va ramane de la cotoarele frunzelor, cateva foi de dafin, boabe de piper, o lingura buna de sos de rosii, si apoi aranjati sarmalele una langa alta, bine inghesuite ca sa nu plece la plimbare cand puneti apa peste ele. Le acoperiti cu apa si gata, la foc mic cu ele ca sa nu se sparga si sa nu dea pe dinafara in timpul fierberii. Le lasati cateva ore bune, pana cand varza este fiarta bine. 

Cele din poza sunt cu varza acra si le-am servit cu ardei iute murat si merg foarte bine si cu smantana. Tata manca sarmale cu hrean :) Data viitoare o sa fac reteta bunicii moldovence, de sarmale cu crupe si legume, fierte in oala de lut la cuptor, cu un ardei iute uitat pe fundul oalei si lasate la fiert pana scade apa din ele si devin semiuscate. Abia astept, imi ploua in gura doar gandidu-ma la ele :) 

Pofta buna sa aveti! 


Comentarii

Postări populare