Zacusca de vinete




Cred ca zacusca este conserva preferata a romanilor, alaturi de tocana de legume si multe alte bunatati la borcan pe care le pregatim cu drag pentru iarna. Mie mi-a placut intotdeauna zacusca, in special cea de fasole pe care recunosc ca o mananc cu ceapa rosie pana cand imi amorteste limba :), si tocmai pentru ca imi place, prefer sa o gatesc eu si sa aleg cu grija ceea ce pun in ea. De obicei folosesc legume din gradina mea, pentru ca da, am si gradina, si ma retrag la casa de la tara pentru operatiunea zacusca la caldare. Anul acesta insa, m-am multumit doar cu legumele din gradina si a trebuit sa renunt la caldare, dar tot foarte buna mi-a iesit.
Foarte important, eu nu folosesc conservanti sau aspirine. Niciodata nu am folosit pentru nimic, nici pentru dulceturi, nici pentru alte conserve, nici pentru muraturi si va garantez ca tine zacusca si cativa ani desi e pacat sa nu o mancati atata timp. Este perfecta si absolut naturala.

Imi amintesc cand eram mica si doar ajutam la pregatirea ei, cum ma uitam fascinata la borcanele stivuite cu grija pe balcon si cum abia asteptam ocazia sa desfac pe furis cate unul. Parca o si aud pe mama: ''in ritmul asta nu mai ramane nimic pana la primavara, te rog sa nu mai furi zacusca de pe balcon!'' O mancam cu copiii de la scara, pentru ca odinioara copiii ieseau impreuna la joaca si imparteau chiar si o guma de mestecat, niciodata nu ne-a fost frica sa mancam impreuna cu ceilalti si mereu am fost invatati ca trebuie sa daruim si sa impartim. Egoismul nu se afla pe lista noastra de ''calitati''. Faceam adevarate festine in spatele blocului, ascunsi de ochii lumii, unde intindeam pe patura o adevarata masa cu de toate dupa care o rupeam iarasi la fuga de ne pierdeai urma cat ai clipi.

Dar sa revenim la zilele noastre si la zacusca de 2017, mancata la birou, in post sau poate la un picnic tomnatec pe munte. Am facut 20 de borcane ( din care mai am vreo 15 ) si o sa scriu cantitatile de legume necuratate si necoapte. Intotdeauna m-au enervat retele gen, '' 3 kg de ardei curatati si copti '' ????? adica cate kg de ardei imi trebuie ???? Asa ca rup lantul si va spun cate kg de legume am folosit eu inainte sa le curat si sa le coc.

Ingrediente:

- 6 kg vinete, inchise la culoare si frumoase
- 4 kg gogosari
- 4 kg ardei kapia rosu
- 1,5 kg ceapa
- 2,5 l  - 3 l suc de rosii cu pulpa
- 0,5 ulei (de floarea soarelui)
- sare
- 2 lingurite de zahar
- piper boabe
- 5 foi de dafin

1. ardeii kapia si gogosarii, pe care i-a ales domnul sot foarte drepti si frumosi ca sa se coaca uniform, se coc pe o plita sau pe gratar. Ca sa-i curatati usor ii scoateti intr-un vas, presarati putina sare peste ei si ii acoperiti cu un capac. Se vor decoji foarte usor. Odata curatati se indeparteaza semintele si cotoarele, de preferat sa nu-i spalati cu apa. Deci cu rabdare.

2. vinetele se coc si ele, se curata si se lasa la scurs pentru a scapa de uleiul putin amar al acestora.

3. se toaca ardeii, gogosarii si vinetele. Pana anul trecut ardeii si gogosarii i-am tocat frumos cu cutitul, anul acesta am fost pe repede inainte si i-am maruntit in robotul de bucatarie. Va spun cu mana pe inima ca imi plac mai mult tocati la cutit, e altceva, au alta textura si chiar alt gust, asa ca, ar fi bine sa incercati macar odata sa-i pregatiti asa, o sa vedeti diferenta. Vinetele se toaca cu un cutit de lemn sau de plastic ca sa nu se oxideze, ca pentru salata de vinete.



4. ceapa se curata si se toaca julienne dar nu foarte subtire. Puteti sa o taiati si cubulete mai mari.

5. Se pune uleiul la incins intr-o cratita incapatoare iar apoi adaugam ceapa cu un praf de sare, pe care o lasam la calit circa 30 minute. Eu am pus cratita pe plita, nu direct pe foc.

6. se adauga ardeii si gogosarii copti, curatati si tocati impreuna cu zeama pe care au lasat-o. Ii da un gust bun de afumat, de leguma coapta, amestecati bine si mai lasati circa 20 minute la fiert. Si aici am pus sare. Imi place sa pun sare de la inceput, putin cate putin pana ajung la gustul dorit.

7. am adaugat apoi vinetele tocate, din care recunosc ca am sustras cateva linguri bune pentru o salata de vinete, iar cand a inceput sa fiarba am pus sucul de rosii cu pulpa, piperul boabe, foile de dafin, zaharul (care taie aciditatea rosiilor) si am completat de sare.



De-aici incolo a tot fiert vreo 2 ore la foc potrivit iar eu am tot amestecat in ea si mi-am transformat bucataria intr-o mare pata rosie pe mobila mea alba si frumoasa.
Zacusca e gata cand incepe sa iasa uleiul la suprafata. Puteti face si testul congelatorului, scoateti putina zacusca intr-un castronel si il bagati la congelator sa se raceasca repede, asa va veti da seama de consistenta ei cand e rece.

In timp ce ea fierbe ca un vulcan si imprastie peste tot punctulete rosii, voi pregatiti borcanele care trebuie spalate bine iar apoi puse in cuptor pentru circa 20 minute la 100 grade. Puneti si capacele langa ele. Pregatiti si un pat fumusel, o plapuma calduroasa in care veti inveli cu dragoste borcanele cu zacusca si unde ele se vor pasteuriza incet vreme de circa 48 de ore. A doua zi seara, daca bagati mana in plapuma, borcanele vor fi tot calde, le trebuie cam 2 zile ca sa se raceasca complet.

Cand e gata zacusca, se ia de pe foc si se toarna fierbinte in borcanele inca caldute. Se inchide borcanul si unul cate unul se aseaza in plapuma cu gura in jos. Le lasati invelite bine pentru circa 2 zile dupa care...le ascundeti bine pentru la iarna :):):)

Bineinteles ca reteta poate varia in functie de preferintele voastre, poate vreti cu mai multi gogosari, poate cu mai multe vinete, deci nu e batut in cuie nimic iar daca aveti cativa ardei in plus sau cateva cepe, in mod sigur tot o zacusca buna va va iesi. Asa ca, spor la zacusca!



Comentarii

Postări populare