Spetsofai



Anul acesta am fost pentru prima data in Grecia, voiam sa vad de ce merge toata lumea acolo si de ce toti isi fac vacantele an de an pe taramurile elene. Si mi-a placut, foarte mult. Am ales un loc de munte, ceva mai departe decat statiunile in care merg de obicei romanii, un loc mai putin cunoscut si foarte linistit, muntele Centaurilor.  Nu prea am stat la plaja pentru ca am fost ocupata cu exploratul muntilor, cu dormitul si bineinteles cu mancatul.
Am descoperit acolo oameni minunati, calzi, ospitalieri care mai mai ca te faceau sa crezi ca faci parte din familia lor, taverne superbe pe malul marii incadrate de maslini seculari, flori, cainii familiei, ape turcoaz, si care serveau mancare delicioasa, majoritatea fiind afaceri de familie cu bucatari care te invitau in bucatarie ca sa vezi ce au gatit si sa-ti alegi in cunostinta de cauza mancarea.  Ma tot gandesc unde sa merg la anul si tare mi-e ca tot acolo o sa ajung :)
Dintre multele feluri de mancare incercate, pentru ca le-am luat la rand pe toate ca sa nu scap nimic din bucataria lor traditionala, mi-a placut foarte mult Spesofai, si Gemista si Kleftiko si Saganaki si Musaka si niste vinete umplute si Pasticcio si.......toate :)) Astazi va scriu insa despre Spestofai.
Este un fel de mancare care merge foarte bine in zilele friguroase, langa un pahar de vin rosu,  se prepara usor si repede si sigur iti vei incanta familia gatind-ul. Sunt necesare putine ingrediente, ceea ce mie imi place ptr ca nu am incredere in mancarurile incarcate si aromatizate cu tot felul de ciudatenii, care se pot procura usor si se gasesc in orice perioada. Asadar avem nevoie de:

- carnati de porc proaspeti - circa 4 buc
- 500 gr ardei gras de diferite culori
- 1 ceapa rosie mare
- ulei extravirgin de masline
- 2 catei de usturoi
- 1 lingurita de concentrat de rosii
- 1 pahar de vin rosu
- 1 cana de rosii maruntite sau rosii decojite din conserva
- 1 lingurita de zahar
- ardei iute daca va place picant
- sare si piper

1. Taiati carnatii proaspeti in bucati mari si puneti-i la prajit intr-o tigaie incapatoare, pentru sos, in care ati pus in prealabil putin ulei de masline la incins. Ii lasati pana prind o culoare frumoasa si se rumenesc apoi ii scoateti intr-o farfurie. Ii lasam sa se odihneasca. 

2. In aceeasi tigaie in care ati prajit carnatii, mai adaugati putin ulei de masline apoi caliti pentru cateva minute ceapa taiata juliene. Adaugati usturoiul zdrobit, piper proaspat macinat, lingurita de concentrat de tomate si apoi ardeii grasi curatati in prealabil si taiati fasii. Continuati sa sotati totul pentru cateva minute. Eu am luat cu mine din Grecia si niste ardei, special ca sa fac reteta asta. Aratau cam ca in imaginea de mai jos dar nu se prea gasesc la noi asa ca data viitoare o sa folosesc si eu ardei gras normal si colorat. 

3. Stingeti totul cu un pahar de vin rosu si radeti fundul tigaii cu o lingura de lemn ca sa desprindeti toate resturile delicioase de carnati si de ceapa calita si asteptam sa se evapore alcoolul din vin. 

4. Adaugati apoi rosiile din conservacu tot cu sucul lor, o cana de apa, sare, piper, dati focul la mediu si lasati sa se gateasca totul pentru 25-30 minute cu capacul pus pe tigaie, inabusit, pana cand se inmoaie bine ardeii.

5. Adaugati carnatii ( daca v-au mai ramas si nu i-ati mancat intre timp asa cum fac eu) si mai gatiti inca vreo 10 minute ca sa absoarba si carnatii sosurile minunate din tigaie. Mai potriviti de sare si condimente, adaugati ardei iute daca doriti si putin oregano. 

Se serveste fierbinte cu paine de casa ca sa puteti inmuia coaja de paine in sos :) Stiu, nu e bine dar e delicios. Nu am mai  multe poze pentru ca nu am apucat sa le fac. 

Pofta buna! 

Comentarii

Postări populare