Ghiveci à la tata



    I-am zis '' Ghiveci à la tata'' pentru ca el il gatea intotdeauna, era una dintre specialitatile lui si nu trecea vara fara sa mancam asa ceva, cu mamaliga fierbinte chiar daca afara era cald de crapai. Nu conta, era atat de bun incat fiecare cerea bis. Il mai facea cateodata si mama dar parca nu-i iesea la fel de bun ca al tatei, cred ca el punea totusi mai multa pasiune si isi imaginea ce gust o sa aiba de la prima ceapa taiata si pana la rasturnarea mamaligii in farfurie.
Asa fac si eu  ca doar is fica-sa, imi ploua in gura doar cand ma gandesc la ceva bun de mancare, ma entuziasmez si mi se face pofta doar gandindu-ma ce gust o sa aiba si cum o sa ma bucur de ea, imi imaginez rolul fiecarui ingredient in parte si gustul pe care il va da mancarii. Stiu, nu-s normala dar imi place :)
   Nu stiu de unde vine acest ghiveci dar fiindca tata era moldovean sadea imi imaginez ca e specialitate moldoveneasca, asa se explica si gustul minunat pe care-l are :)
Dar sa trecem la explicatii. Ca de obicei nu mi-am notat gramaje si cantitati pentru ca eram prea grabita sa-l fac odata, visam la el de 4 zile, asa ca va spun aproximativ si de aici va descurcati voi ca nu e greu deloc. Cel mai mult o sa dureze pregatirea ingredientelor deci inarmati-va cu rabdare.

Ingrediente, pentru toata familia:

- 4-5 cepe mai marisoare
- circa  1 kg de rosii
- 6-7 ardei grasi
- 4 vinete frumoase
sare, piper
- ulei de floarea soarelui pentru prajit 
- cateva foi de dafin

1. Coacem vinetele, rosiile si ardeiul. Vinetele se lasa putin la scurs, ardeiul si rosiile se curata de coaja. Rosiile se taie cubulete sau se piseaza iar ardeiul se lasa intreg si doar se cresteaza in 4. Atentie cand il crestati sa nu pierdeti zeama care curge din el, este foarte gustoasa si musai trebuie pusa in mancare. 
Ca sa va fie mai usor sa curatati ardeii, cand ii scoateti de pe plita, puneti-i intr-un vas, pudrati cu sare si acoperiti cu un capac. Dupa ce vor sta cateva minute acoperiti practic se vor decoji singuri :) Glumesc, dar oricum se vor decoji foarte usor, fara efort si fara prea multa murdarie sub unghii. 

2. Odata pregatite toate acestea, curatam ceapa si o taiem fideluta, cu lacrimile de rigoare. 

3. Punem ulei la incins, cam 100 ml ca sa aiba ceapa unde se cali, si adaugam ceapa taiata fideluta + un praf de sare. Lasam cam 10 minute sa se caleasca acoperind cu un capac si mestecand din cand in cand. In timpul asta tocam vinetele ca pentru salata de vinete. 

4. Cand ceapa este calita si miroase Dumnezeieste in bucatarie si pe scara si in curte, adaugam vinetele tocate si amestecam bine. Le lasam impreuna cateva minute tot amestecand si adaugam si zeama ardeilor despre care va vorbeam mai sus. 

5. Adaugam apoi rosiile tocate, impreuna cu zeama lor si daca vi se pare prea gros, ptr ca depinde cat au fost rosiile de zemoase, adaugati si putin suc de rosii + 1 lingurita de zahar. 

6. Potriviti de sare si piper, adaugati si cateva foi de dafin si lasati sa se gateasca amestecand din cand in cand ca sa nu se prinda de fund. Trebuie sa stea pe foc circa 30 - 40 minute. Inainte cu cateva minute sa fie gata, adaugati ardeii copti intregi. E de efect chestia, daca nu va place asa, puteti sa-i adaugati de la inceput, taiati si ei fasii mai mari ca sa se simta. 

E bun si cald si rece, si cu mamaliga si fara dar mi e imi place cu. E de vara, cu putine calorii, sanatoasa, si daca o faci cum am facut-o eu doar cu ingrediente din gradina proprie atunci gustul e cu adevarat desavarsit. 
Poate nu o sa va placa dar merita sa incercati. 

Pofta buna! 


P.S. Mama iarta-ma, dar tata chiar gatea mai bine decat tine :))))))


Comentarii

Postări populare